Yoko Shizue Collection ― ヨーコ シズエ コレクション
- 2012年9月27日
- About NIKI
ヨーコシズエコレクションは、立体作品約60点、平面作品約200点からなります。ニキ美術館ではこのうち巨大彫刻作品を中心に、約100点を展示しておりました。「生きること」と「つくること」を重ね合わせてきたニキ・ド・サンファル(Niki de Saint Phalle)の作品を、ニキ自身の言葉を添えながら、テーマごとにご紹介していきます。
The Yoko Shizue Collection owns about 260 pieces of work by the artist. About 100 of them, mostly big-sized ones are regularly exhibited. Niki de Saint Phalle’s works, which identified “life” with “creation” are introduced, following each theme, with the artist’s own descriptions.
射撃絵画
<鮮烈な印象を残す1960年代の初期作品>
射撃絵画は、絵の具入りの容器が埋めこまれたレリー フや彫刻をライフルで撃って完成させるシリーズ。若い女性アーティストとライフルという取り合わせは世間の関心を呼び、ニキの才能は一挙に開花した。ニキ 自身や観客が作品を撃つ「射撃パフォーマンス」は、1961年と62年にパリ・ニューヨーク、ストックホルムなどで12回以上にわたって行われ、興奮と刺 激はエスカレートしていった。標的となる作品には、教会やモンスター、政治家の顔、マリア像などさまざまな象徴が形どられ、テンションの高い作品が数多く生まれた。
Shooting Paintings
Shooting Painting is a series of works that were created by shooting the reliefs and sculptures with containers of paints buried underneath them. The unusual sight of a young female artist with a big rifle attracted attention, and Niki’s talent blossomed. The “Shooting Painting” performance was given over 12 times from 1961 to 1962, in Europe and America, causing enormous sensation. She shot at symbols such as church, monster, politicians, Virgin Mary, and, when finished, works were full of tension.
ナナ
<新しい女神の誕生>
ナナ・シリーズは、射撃絵画ののちに生まれた女性をテーマにした作品群である。「女は結婚して夫に仕え子供を産む」という伝統的な価値観のなかで育ったニキは、作品の制作を通して、女性の役割と自分の人生を見つめ直していった。娼婦や魔女など迫害されてきた女性たちの姿を表現し、男性社会を糾弾もする。ナナは、自由と喜びと力に満ちた女神。すべての女性に向けられた勇気あふれるメッセージである。
Nana
Nana series followed the shooting paintings. Niki, who was brought up in a very conservative family, reflected upon the roles of women in this group of works. She depicted the persecuted women, whores and witches, criticizing the male-dominated society. Nana is a goddess full of joy and power. Nana is herself a positive message sent to all kinds of women.
色彩彫刻
<やわらかなフォルム、鮮やかなカラー>
1964年ころ、ニキは当時最新の素材であったポリエステルと出会う。このことによって、ニキ独特のやわらかなラインの彫刻が自由につくれるようになり、屋外に置ける巨大彫刻や彩色彫刻が可能になった。ニキほどたくさんの色を使ってペインティングする彫刻家はいない。彫刻を石やブロンズといった伝統的な素材から解放する自由さ、柔軟さこそ、ニキ・ド・サンファルの最大の魅力である。
Colored Sculptures
Around 1964, Niki started using the new material, polyester. This enabled her to produce sculptures of her own style, with curvy, soft lines. It also made it possible to work on colored sculptures and big outdoor sculptures. Niki uses more colors than any other sculptor, and her flexibility in choosing materials, and the liberal usage of colors make her works very special.
新しい素材
<勇気と自由を体現する彫刻>
ニキ・ド・サンファルは、冒険と挑戦を恐れないアーティストである。「エモーションのおもむくままにつくっている」と言うニキは、セラミック、ガラス、鏡などを自由自在に扱ってまったく新しい彫刻を生み出し続けている。1990年のエジプト神話をテーマにした作品では、ブロンズをニキ流に使いこなしてみせもした。そして最新作では、ベネチアのガラスや日本庭園の玉砂利に使われる那智黒などを使い、現在もやむことのない好奇心と探求心を示している。
New Materials
Niki de Saint Phalle is not afraid of adventure. She “creates works by following her emotions,” and she keeps on creating new types of sculptures using ceramic, glass, and mirror freely. For the sculptures of Egyptian gods produced in 1990, Niki successfully used bronze in her original manner. Now at 67, Niki never ceases to show curiosity and challenging spirit, using new materials such as Venetian glass and Japanese pebbles.
タロット・ガーデン
<独力でつくりあげた彫刻庭園>
「タロット・ガーデン」は、イタリア・トスカーナにつ くられた、タロットカードのシンボルをモチーフとした彫刻庭園。1966年に「ホーン」という建築作品を手がけたのをはじめとして、数々の巨大彫刻や建築 作品を世界各地につくり続けてきたニキの集大成である。これらのプロジェクトの実現には、今は亡くなった夫、ジャン・ティンゲリーの助けが大きかった。鉄 を素材としたキネティック・アーティストであった彼は、ニキの良いパートナーであり、良いライバルでもあった。20年間かけたこの庭園は1998年にオー プンを迎えたが、その後もニキによって手が加え続けられた。
The Tarot Garden
The Tarot Garden is a monumental sculptural garden inspired by the Tarots, created in Tuscany, Italy. Niki has produced a number of big sculptures and architectural works all over the world since 1966, when she made “Hon”, and this garden is a culmination of such works. Her late husband Jean Tinguely helped her a great deal in realizing the Tarot Garden. Tinguely who was renowned for his kinetic works was a good partner and rival for Niki. The garden was opened to public in 1998 after 20 years from its inception, and Niki continues to work on it. It could be said that the Tarot Garden is never completed.
新しい神話世界
<オリジナリティあふれる芸術世界への冒険>
ニキ・ド・サンファルは、長年の作家活動にわたって、一貫して同じテーマを持ち続けた稀有な存在である。精神の自由を信じ、そこから生まれる創造性を守り通すことによって、独自の神話世界を形づくってきた。天国や地獄でさえも含みこんでしまう存在としての人間、そして、芸術をニキは求め続けていると言えるだろう。
Mythology
Niki de Saint Phalle is one of the rare artists that have kept the same theme all through the long career. She believes in the freedom of spirit and sticks to the creativity that is born from such freedom. Her creativity has formed a unique world of myth of her own. Niki keeps on seeking for human being as an existence that holds everything, even heaven and hell and art.
2000年秋、作家の瀬戸内寂聴さんが、写真家荒木経惟氏とともにニキ美術館を訪れました。そのときのことをつづったエッセイには、作品「ブッダ」について、こんな一節があります。「――アラーキーとふたりでニキ・ブッダの膝元に坐った。静かな瞑想の境地なんて訪れるわけはない。今、見てしまった恐しい、この世ならぬ情熱と破壊と、創造のパワーを浴びて、全身は発熱し、心は震えつづけていた。それは拷問と紙一重の喜びの至福の一瞬であった。」
(週間新潮 2000年12月14日号「かきおき草子」より)
In the fall in 2000, a writer Jakucho Setouchi visited Niki Museum with a photographer Nobuyoshi Araki. She writes an essay about “Buddha”. “Araki and I sat in front of the knees of Niki’s Buddha. We were never lost in serene meditation. We developed a fever and kept trembling because we were exposed to the extraordinary passion and power for destruction and creation. It was the moment of supreme bliss. We narrowly escaped the sense of torture.” (“Kakioki Zoshi” from “Weekly Shincho” Dec., 14, 2000)
ニキの手紙
ニキから送られた沢山の絵手紙。芸術家とコレクターの枠を超えて、2人の友情を育んで言ったのでした。
ヨーコの手元にあるニキからの手紙は300通以上有ります。
Letters from Niki
Niki wrote a lot of illustrated letters to Yoko Shizue Masuda. They developed a deep friendship beyond the relationship between an artist and a collector.
Yoko has received more than 300 letters from Niki.